cik huda
about stuffs home


AWAS! KEPAK AYAM PALSU BUATAN CHINA
Tuesday 25 June 2013 | 6/25/2013 12:35:00 am | 0 comments

AWAS! Kepak Ayam Palsu Buatan China |  Produk China menyerang lagi.. Terdapat banyak produk palsu dari China. Sebelum ini kita telah lihat mengeluaran telur palsu, susu tepung dicemari melamin, elektronik dan juga pemalsuan Apple Store. Immposibble is nothing.

Terbaru adalah pemalsuan kepak ayam.. diulangi..kepak ayam yang belum digoreng. China melaporkan bahawa sayap ayam palsu telah sedia untuk dipasarkan di kedai2 jalanan. Warna, tekstur dan penampilan kepak ayam adalah tidak berbeza dari kepak ayam sebenar dan melainkan jika anda seorang pakar makanan, anda tidak boleh mencari perbezaa. 



Baru-baru ini, seorang pengguna di China telah membeli 500 gram kepak ayam palsu di pasar raya Guangzhou. Dan dia tahu bahawa sayap ayam ini telah dihasilkan di Weifang, sebuah bandar wilayah-peringkat di tengah-tengah wilayah Shandong.

Harga adalah lebih murah daripada biasa. Apabila memasak  kepak ayam tersebut untuk kira-kira 20 minit, warna dan tekstur kekal sama, yang daging kelihatan tranparent dan seperti agar-agar. Beliau mengambil menggigit dan mendapati ia terlalu kenyal dan susah untuk menelan.

Beliau fikir mungkin belum cukup masak dan beliau menggoreng lagi selama sepuluh minit. Sekali lagi, ia masih sukar untuk menelan. Lelaki itu mula mengesyaki apa yang dia telah dimakan, jadi dia dihubungi peruncit tetapi orang yang menjawab telefon mendakwa bahawa dia tidak mempunyai apa-apa hubungan dengan makanan dan tahu apa-apa tentang kepak ayam itu.

Adakah benar-benar beberapa sayap ayam palsu telah dijual di China? Media tempatan China membuat beberapa kesimpulan. Pertama, membuat sayap ayam palsu memerlukan kemahiran teknikal yang tinggi dan pengetahuan biologi.

Untuk memalsukan kepak ayam, ia adalah rumit untuk ‘meniru’ daging melekat pada tulang. kadang2 terlalu tidak logik. Kepak palsu kononnya mungkin telah disuntik beberapa jenis gelatin yang boleh dimakan dan air, dan kimia sebatian yang tidak diketahui untuk menjadikan ia lebih berisi dan lebih berat, untuk menjual pada harga yang lebih tinggi.

Di sebalik ini, beberapa penduduk China masih tidak percaya dan mengejek bahawa jika seseorang itu boleh membuat kepak ayam palsu, maka dia pasti akan memenangi Hadiah Nobel. Sementara itu, skepak ayam palsu masih di bawah penyiasatan untuk mengetahui sama ada memudaratkan kesihatan orang.