cik huda
about stuffs home


Tips~jaga kucing
Saturday 6 October 2012 | 10/06/2012 05:32:00 pm | 0 comments


1) Kuku

Kuku kucing mesti! Wajib! Harus di potong dari masa ke semasa. Untuk potong kuku kucing, gunakan pengetip kuku khas untuk kucing Jangan gunakan pengetip kuku manusia, berbahaya untuk kucing kesayangan korang. (Pengetip kuku boleh dibeli di Rosmin Petshop Bukit Jelutong atau secara online) Ramai antara kita yang takut nak potong kuku kucing. Takut kena cakar.. Takut tersalah potong.. Tapi sebenarnya senang jer, cuma perlukan sedikit teknik yang betul dan kesabaran yang tinggi. Yelah, kucing kita tu kadang-kadang nakal sangat, taknak duduk diam kan? Paling penting, tenangkan dulu kucing tu.. Kemudian bolehlah teruskan misi kita: pendekkan kuku kucing. Caranya? Ok picit on the toes sehingga kuku kucing tu akan terkeluar dan bolehlah dipotong. Tapi! Harus hati-hati. Jangan sampai terpotong bahagian yang berwarna pink dalam kuku tu. Nanti berdarah.. Kucing sakit.. Cakar kita,, Kita pulak sakit. Kalau biarkan tak potong? Takut nanti kukunya jadi sangat panjang, membengkok dan termasuk kedalam isi, boleh jadi infeksi. Lagi memburukkan keadaan. Dan sofa-sofa kesayangan akan terus jadi mangsa cakaran mereka. Hihi

2) Telinga dan Mata

Kucing kita selalu sangat garu-garu telinga dia. Sebab kutu ke? Mungkin juga.. Tapi selalunya sebab utama adalah disebabkan telinga mereka dah terlalu kotor. Cuba tengok bahagian luar telinga kucing tu, ada kesan hitam comot tak? Ada sikit-sikit? Ok cuba ambil cotton bud, basahkan sedikit dengan air (tak berapa digalakkan) kemudian cuba keluarkan dari dalam telinga kucing tu? Jeng-jeng!! Apa ye keluar? Mesti tak sanggup kan? Jadi.. Sebelum ear wax tu ataupun orang panggil grease deposits, black deposits yang seterusnya menggalakkan pembiakan ear mites, rajin-rajinla bersihkan. Macam tu juga dengan mata. Seelok-eloknya Belilah ear cleaner dengan eyes cleaner dari petshop. (Ear cleaner dan eyes cleaner boleh dibeli di Rosmin Petshop Bukit Jelutong atau secara online)Tak mahal sangat.. Boleh guna untuk banyak ekor kucing berulang kali.

3) Gigi

Ramai yang tak terfikir gigi kucing sangat penting untuk dijaga. Kalau tak dijaga, gigi kucing korang akan dipenuhi dengan plak gigi dan juga boleh dapat penyakit gusi. Petanda awal, cuba dekatkan mulut kucing dengan hidung korang. Kalau ada bau yang kurang menyenangkan, itu tandanya kucing korang sudah mengalami penyakit gusi dan juga mungkin beberapa penyakit mulut yang lain. Kucing korang akan hilang selera makan.. Tak boleh nak makan.. Bila badan dah lemah, mudah kena penyakit lain. Kita concern dengan kesihatan kucing kita.. Kenapa taknak jaga gigi dia juga kan? Atau pun giginya mungkin boleh tertanggal. Mesti dah tak comel.. Nak bagi pakai gigi palsu pun tak boleh. Huhu. Caranya, kita boleh beli dan bagi kucing kita makan makanan yang khas untuk penjagaan gigi ataupun dental care cat food. Berus gigi? Itu pun bagus. Mesti ada yang ketawa kan? Memang ada berus gigi untuk kucing. Ubat giginya juga. Khas untuk kucing sebab boleh ditelan. Jangan gunakan berus dan ubat gigi manusia. Jangan jangan jangan!! (Berus gigi dan ubat gigi kucing boleh dibeli di Rosmin Petshop Bukit Jelutong atau secara online)

4) Bulu

Bulu adalah perkara paling penting untuk kita jaga pada kucing. Bulu yang sihat akan jadikan kucing korang kucing yang sihat. Untuk kucing bulu pendek, kita boleh gunakan sikat yang giginya rapat ataupun narrow toothed steel comb. Untuk kucing bulu panjang dan tebal, boleh gunakan sikat yang giginya lebih renggang. Nasihat terbaik, bawalah kucing korang ke spa-spa salun kucing yang lebih mahir untuk uruskan penjagaan kesihatan dan kecantikan bulu kucing korang. Pastikan juga tiada bulu yang terkusut, jangan tarik kuat-kuat ye.. Walaupun mereka tak boleh complaint.. Kesian mereka. Macam mana nak elakkan bulu ni dari terkusut? Simple.. Rajin-rajinla sikat bulu mereka setiap hari..